Jedzenie na wakacjach

Jedzenie na wakacjach
W trakcie wakacji często żywimy się na mieście. Na co zwracać uwagę aby uniknąć problemów żołądkowo jelitowych? Przede wszystkim nie kierujmy się jedynie ceną i szybkością podania. Bardzo ważne jest aby miejsce, w którym serwują nam jedzenie było czyste, zwracajmy uwagę na to czy mięso i sosy są przechowywane w odpowiednich ladach chłodniczych, czy nie są narażone na promienie słoneczne. Czy w budce Fast Food osoba przygotowująca posiłki i jednocześnie obsługująca kasę i przyjmująca pieniądze, zakłada rękawiczki lub dotyka warzyw czy mięsa szczypcami/widelcem. Brudne ręce zwiększają ryzyko zakażenia chociażby bakterią E. coli.. Niestety także wysoka temperatura sprzyja psuciu się produktów. Przede wszystkim trzeba uważać na sałatki czy kanapki z jajkami, tatara źle przechowywane produkty mleczne, rozmrożone i zamrożone ponownie lody gdyż są zagrożone ryzykiem głównie Salmonelli.

Pierwszym przykładem produktów na które trzeba uważać na wakacjach są napoje gazowane oraz energetyzujące, szczególnie łączone z alkoholem. Pijąc je często nieświadomie dostarczamy swojemu organizmowi dużą dawkę cukru,. Jedna puszka napoju słodzonego (355 ml) może zawierać od 15 g a czasem nawet do 40 g cukru dodanego przez producenta, co w przeliczeniu daje nam od 3 do 8 łyżeczek czystej sacharozy. Aby lepiej zobrazować opisany fakt, obliczono, że włączenie do codziennej diety dodatkowej porcji napoju energetycznego (150 kcal- puszka) spowoduje w ciągu roku wzrost masy ciała aż o 6,75 kg. Dlatego też nie ulega wątpliwości, że wysokie spożycie napojów słodzonych jest istotnym źródłem kalorii w diecie, co w konsekwencji prowadzi do nadmiernego przyrostu masy ciała. Nie oznacza to jednak, że należy kompletnie zrezygnować ze słodkich płynów.

Kolejną ?pułapką? kaloryczną czekającą na wczasowiczów będą alkohole dostępne w dużych ilościach szczególnie w ofertach All inclusive. Alkohole w formie drinków, podobnie jak napoje gazowane i energetyzujące zawierają dużą ilość sacharozy dodanej w procesie produkcji. Jednak należy zwrócić uwagę na fakt, że to nie tylko dodany cukier wpływa na ich kaloryczność ale również sam alkohol. Mililitr spirytusu dostarcza7 kcal, podczas gdy gram cukru lub białka to prawie o połowę mniej dostarczanej energii bo jedynie 4 kcal. W przeliczeniu na wypity kieliszek wódki zwiększymy kaloryczność naszej diety o 60 kcal, co odpowiada kromce chleba pszennego, a wypijając półlitrowy kufel piwa aż o 250 kcal co z kolei można przeliczyć na dwie sztuki kotleta schabowego bez panierki.

________________________________________
Dietetyk, mgr Agnieszka Ślusarska-Staniszewska
Poradnia Dietetyczna 4LINE, www.4line.pl
Tel: 502 501 596, ul. Dolna 17/60, Warszawa

Suszonki na zdrowie
Pomimo sporego zainteresowania stosunkowo niedrogimi wyjazdami zagranicznymi, nadal wiele osób wybiera urlop w Polsce i preferuje weekendowe wypady pod namiot, w góry czy nad polskie morze. Tego typu podróże nie muszą być równoznaczne
z jedzeniem konserw i fast foodów, albo stołowaniem się w restauracjach, które mogą stanowić wyzwanie dla domowego budżetu. Warto sięgnąć po produkty gotowe, którym nie trzeba poświęcać wiele czasu i można zjeść pożywny posiłek. Zdrową i smaczną alternatywę stanowią Dania Babi Zosi firmy SyS. To kompozycje warzyw oraz kasz i ryżu. Dzięki naturalnej metodzie produkcji jaką jest suszenie, są pełnowartościowe i smaczne, a ich przygotowanie nie zabiera dużo czasu. Do wybranego dania wystarczy dolać wodę, łyżkę masła do smaku i po 20 minutach można już zjeść pożywną zupę lub danie. Sprawdzi się to w górskim schronisku, jak i na polu namiotowym na Mazurach.
Racjonalne podejście do diety to najlepszy sposób na zdrowe odżywanie się w czasie wakacji. Nie oznacza to rezygnacji z kulinarnych przyjemności. Warto spróbować lokalnych przysmaków czy pozwolić sobie na mały kulinarny grzech. Podstawą jest umiar i wyczucie.

Informacja o produkcie:
Zupa pomidorowa z ryżem
Delikatna, lekka i niezwykle aromatyczna – Zupa Pomidorowa Babci Zosi z pewnością będzie smakować całej rodzinie.
Składniki:
ryż biały (min. 40%), pomidor suszony (min. 25%), sól, cukier, mleko w proszku odtłuszczone, mąka ziemniaczana, natka pietruszki suszona, lubczyk suszony
Sposób przygotowania:
Zawartość obu torebek wsypać do 1 litra zimnej wody, zamieszać i zagotować. Dodać 1 łyżkę masła lub oleju. Gotować około 15 minut na małym ogniu, czasem mieszając. Doprawić do smaku i podawać.
Masa netto: 95 g
Sugerowana cena: 4,79 zł

Firma SyS powstała w 1990 roku. Firma specjalizuje się w uprawie i suszeniu warzyw na zielonym Podkarpaciu. Naturalny proces suszenia stosowany przez firmę, pozwala zachować świeżość produktów bez konieczności dodawania jakichkolwiek substancji chemicznych. W ofercie znajdują się: susze warzywne, a pod marką Dania Babci Zosi smaczne, pożywne i łatwe w przygotowaniu zupy, drugie dania na bazie ryżu i kaszy, a także nowość ? placki ziemniaczane. Produkty, za swój naturalny skład i tradycyjny smak, otrzymały wielu certyfikatów i wyróżnień m. in. Dobry Produkt ? Wybór Ekspertów, Polska Jakość 2012 i złoty medal My Eco Life.

http://www.firma-sys.pl/
https://www.facebook.com/firmasys

Authors
Top