W poszukiwaniu zdrowia – zdrowe kanapki dla Twojego dziecka

Pierwszy dzwonek już za nami, rozpoczął się rok szkolny: czas wypełniony nauką i poznawaniem świata. W szkole nasze pociechy spędzają znaczną część dnia, dlatego tak ważne jest, aby do tornistra spakować im coś dobrego i zdrowego do zjedzenia. Na szczęście, w Polsce aż 94,4% rodziców zapewnia swoim dzieciom drugie śniadanie do szkoły, a połowa z nich – samodzielnie przygotowuje im kanapki – wynika z badania opinii zrealizowanego na zlecenie marki żywności funkcjonalnej Optima*. Jednak, czy wiemy, jak skomponować kanapki w taki sposób, żeby dziecko było zadowolone, a my będziemy mieli poczucie, że daliśmy mu to, co najlepsze?

Każdy rodzic ma świadomość, że optymalne wybory – czyli takie, które zadowalają zarówno dzieci, jak i rodziców – są kluczem do dobrych relacji z naszymi pociechami. Dotyczy to wielu dziedzin życia, między innymi diety, która w końcu wpływa na dziecięce zdrowie i dobre samopoczucie. Według badania opinii, 6% rodziców daje swoim dzieciom kieszonkowe na drugie śniadanie*, co maluchy mogą wykorzystać do kupienia sobie niezdrowych przekąsek. Dlatego zdecydowanie lepiej samemu skomponować takie posiłki i mieć pod kontrolą to, co jedzą nasze dzieci. O czym trzeba pamiętać, gdy przygotowujemy kanapki dla najmłodszych? Wraz z dietetykiem, Jadwigą Przybyłowską, przygotowaliśmy optitricki, czyli optymalne podpowiedzi, które pomogą nakierować na najlepsze rozwiązania dla Twojego dziecka.

Ogranicz cukier!
Według badania opinii, tylko 2% rodziców daje swoim dzieciom słodkie przekąski jako drugie śniadanie*. Tak mała liczba cieszy, ponieważ – jak powszechnie wiadomo – cukry proste w nadmiarze nie są wskazane dla nikogo, gdyż przyczyniają się do rozwoju próchnicy zębów i otyłości. I o ile większość Polaków pamięta o tym, żeby nie dawać dziecku czekoladek zamiast drugiego śniadania,
o tyle niektórzy zapominają o tym, że nie każda kanapka jest zdrowym rozwiązaniem. Pszenna, jasna bułka z kremem czekoladowym albo słodzonym dżemem jest tak samo nieodpowiednia, jak batoniki. Zanim posmarujesz kanapkę smarowidłem pełnym cukrów, zastanów się, czy na pewno tak powinna wyglądać dieta Twojego dziecka.
Postaw na wartościowe pieczywo
Biały chleb i bułki kajzerki nie są dobrą podstawą dla zdrowej kanapki. Pieczywo z mąki z pełnego przemiału czyli pełnoziarniste, potocznie nazywane razowym jest o wiele bardziej wskazane. Do wyboru jest pieczywo z wielu zbóż: pszenica, żyto, gryka, owies, komosa ryżowa. Warto różnicować pieczywo, nie kupować ciągle tego samego, albo piec własne. Pieczywo razowe dostarcza błonnika, witamin i składników mineralnych. Dzięki błonnikowi jest bardziej sycące i korzystniejsze dla jelit. Pamiętajmy też, że drożdżówka zamiast drugiego śniadania nie jest rozsądnym rozwiązaniem dla dziecka, chociaż prawie 3% rodziców kupuje je swojemu dziecku na drugie śniadanie*. Drożdżówka może być smaczną przekąską i uzupełnieniem kalorii wtedy, kiedy dziecko intensywnie ćwiczy, biega, gra w piłkę. Ważne, aby nie stała się rutynową przekąską, zjadaną co dzień zwłaszcza wtedy, kiedy dziecko ma mało ruchu.
Twórz kolorowe kanapki
Dzieci nie lubią nudy, a drugie śniadanie wyglądające zawsze tak samo nie sprawi, że maluch
chętnie sięgnie po posiłek. Żeby to zmienić, szczególnie w przypadku niejadków, do śniadaniówki wkładaj kolorowe kanapki. Jak je zrobić? Puść wodze fantazji i wykorzystaj jak najwięcej warzyw: kolorowe papryki, czerwonego pomidora, sałatę czy ogórka. Do tego szynka, ulubiony ser lub samodzielnie przygotowana pasta z czerwonej czy czarnej fasoli z warzywami, soczewica
z warzywami, hummus z kurkumą i kolorowe kanapki mamy gotowe. Będą one nie tylko atrakcyjne dla oka, ale i pełne zdrowia, dzięki zawartym w warzywach witaminom. Zadbanie o porcję warzyw jest bardzo ważne, ponieważ w Polsce tylko 8% rodziców przygotowuje dla swoich dzieci warzywne przekąski lub daje owoce*, a to zdecydowanie zbyt mało.
Ile posiłków potrzebuje moje dziecko?
Najzdrowiej, nie tylko dla dziecka, jest spożywać około pięciu posiłków dziennie – najlepiej w stałych godzinach. Podzielenie dziennego jadłospisu na większą liczbę posiłków, ale w mniejszych porcjach pozytywnie wpływa na cały organizm, ogranicza uczucie głodu i tendencje do podjadania, szczególnie tych niezdrowych przekąsek. W tych pięciu posiłkach powinniśmy zawrzeć wszelkie witaminy niezbędne dla zdrowia naszych pociech. Jednak, nawet przy pamiętaniu o spożyciu pięciu porcji warzyw i owoców dziennie (3 porcje warzyw i 2 owoców), może być to ciężkie do zrealizowania. Żeby to ułatwić, możemy korzystać z gotowych rozwiązań – np. żywności funkcjonalnej, która w swoim składzie zawiera składniki, które mogą uzupełnić potrzebne wartości. Przykładem mogą być margaryny Optima DHA i Optima Witamina D+K, które wspierają pracę mózgu i wzroku lub zawierają witaminy wspierające utrzymanie mocnych kości czy budujące odporność – wyjaśnia dietetyk.
Masło czy margaryna?
Według zaleceń dzieciom do 3. roku życia powinno podawać się masło, bo jest źródłem witamin A, D
i E, a także jest łatwo przyswajalnym tłuszczem. Zawartość witamin w maśle jest zależna od pory roku i od tego czym krowy są karmione, czy mają dostęp do pastwisk czyli świeżej trawy. Masło składa się w większości z nasyconych kwasów tłuszczowych, które w nadmiernych ilościach nie są dla nikogo korzystne. Dla uzupełniania diety w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe warto wybierać wysokiej jakości margaryny. Obecnie margaryny kubkowe, czyli miękkie, są produkowane inaczej niż dawniej, dzięki czemu praktycznie nie zawierają tłuszczów TRANS , więc pod tym kątem pozostają bezpieczne. Jeśli chodzi o drugie śniadanie uczniów, podczas przygotowywania kanapek warto je urozmaicić margarynami wzbogaconymi w kwas DHA, który wpływa korzystnie na pracę mózgu i wzrok, pomaga w lepszej koncentracji, a co za tym idzie osiąganie dobrych wyników w szkole – komentuje ekspert.

A, D, E, i K – ważne witaminy rozpuszczalne w tłuszczach
Dla dzieci w wieku szkolnym bardzo ważne jest podawanie odpowiedniej ilości witamin. Witamina A jest niezbędna w procesie widzenia i wzrostu organizmu, wpływa na jakość błon śluzowych, czyli także śluzówki żołądka i jelit oraz dobry stan skóry. Dostarczają jej m.in. kolorowe warzywa i owoce, jajka, tłuszcz mleczny, tłuste ryby, nasiona i margaryny miękkie (kubkowe). Witamina D jest ważna dla mocnych kości i odporności, K pomaga szybciej goić się ranom, o które w przypadku dzieci nietrudno, szczególnie, gdy biegają po korytarzach czy za piłką na lekcjach wychowania fizycznego. Witamina D
i K pełnią ważną role w dystrybucji wapnia w organizmie. Witamina E pomaga przy kłopotach
z koncentracją i jest, podobnie jak witamina A, silnym antyoksydantem. Inne ważne dla zdrowia witaminy jak: grupa witamin B czy witamina C zapewni dieta zawierająca pełnoziarniste produkty oraz warzywa i owoce. Wśród produktów tłuszczowych, warto skorzystać z oferty margaryn funkcjonalnych, czyli wspomnianej już Optima DHA, ale także Optima Witamina D+K, która wspiera utrzymanie mocnych i zdrowych kości – tłumaczy Jadwiga Przybyłowska, dietetyk.
Więcej informacji i kreator kanapek, który pomoże w wymyśleniu wyjątkowych przekąsek, znajduje się pod adresem: www.optymalnewybory.pl.
* Badanie zrealizowane na zlecenie marki produktów żywności funkcjonalnej Optima w dniach 28.08-03.09.2018 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. W ramach badania przeprowadzono 1011 ankiet z rodzicami dzieci w wieku szkolnym.

Authors
Top